V Združenju Frank smo pripravili dokončno različico predloga interventnega Zakona o razmerjih med dajalci kreditov in kreditojemalci glede kreditov v švicarskih frankih. Predlog zakona je bil s soglasno podporo članov Državnega sveta RS, dne 16.05.2019 vložen v parlamentarno obravnavo v Državni zbor RS. Predlagatelj zakona je Državni svet Republike Slovenije.
Predlog Zakona pomeni enkratni interventni ukrep, ki ne posega v siceršnja razmerja med bankami in posojilojemalci, temveč vzpostavlja le posebno pravno varstvo oseb, ki so se zaradi delovanja bank kot močnejšega partnerja v pravnem razmerju znašle v podrejenem položaju in bile izrazito oškodovane. Predlog Zakona določa, da ostane posojilna pogodba v veljavi, ničen je samo nepošteni pogoj te pogodbe, torej nominacija v švicarskih frankih oziroma valutna klavzula. Zakon se nanaša na vse potrošniške kreditne pogodbe nominirane v švicarskih frankih oziroma z valutno klavzulo v tej valuti, ne glede na to, ali so že prenehale veljati.
Zakon določa rekonverzijo kreditnih pogodb, sklenjenih v obdobju od 28. junija 2004 do 31. decembra 2010, s preračunom višine glavnice odobrenega kredita iz zneska, navedenega v kreditni pogodbi, iz švicarskih frankov v evre. To morajo izvesti banke po tečaju na dan, ko je bila sklenjena kreditna pogodba v švicarskih frankih oziroma z valutno klavzulo. Dogovorjena skupna obrestna mera kredita, sestavljena iz LIBOR in v kreditni pogodbi dogovorjenega pribitka, se spremeni v skupno obrestno mero, sestavljeno iz EURIBOR (v višini, kot je veljal na datum črpanja kredita) in v kreditni pogodbi dogovorjenega pribitka. Pribitek na medbančno obrestno mero ostane nespremenjen. Dogovorjeno obrestno obdobje obračunavanja spremembe EURIBOR ostane nespremenjeno.
S predlogom Zakona je banki omogočeno izpodbijanje konverzije v primeru, da je opravila pojasnilno dolžnost, skladno s sodno prakso Sodišča Evropske unije in skladno s slovensko sodno prakso. S tem je popolnoma odpravljen dvom o vprašanju »kaj pa tisti, ki so špekulirali«. V primeru, da je banka opravila pojasnilno dolžnost skladno z določbo v zakonu, bo lahko izpodbijala konverzijo po zakonu, hkrati pa zaradi nekaj takšnih primerov ne bo trpelo več deset tisoč ljudi, pri katerih banke niso opravile pojasnilne dolžnosti.
Namen zakona je zagotoviti pravno varstvo velikega števila potrošnikov (cca. 16.000 posojilojemalcev), uresničevanje načela socialne države ter sankcioniranje kršitev splošnega načela sorazmernosti v obligacijskih razmerjih zaradi javnega interesa.
Prednosti predloga Zakona:
- Vsa določila posojilne pogodbe, razen valutna klavzula ostanejo v veljavi;
- Skupna obrestna mera se zviša, in sicer s spremembo iz LIBOR in dogovorjenega pribitka v pogodbi, v EURIBOR in dogovorjeni pribitek v pogodbi, kar pomeni, da bodo banke iz naslova posojilnih pogodb pridobile normalni dobiček, ki je običajen za posojila v evrih;
- Uveljavitev zakona ne bo imela finančnih posledic za proračun;
- Razbremenitev sodstva.
Predlog Zakona ohranja v veljavi posojilne pogodbe, iz pravnega reda pa izloči samo tiste njene elemente, ki kršijo posojilojemalcem človekove pravice, določene z Ustavo in z Evropsko konvencijo o človekovih pravicah (EKČP).
V kolikor Državni zbor Republike Slovenije ne sprejme predloga Zakona, bodo posojilojemalci nadaljevali s postopki za zaščito svojih pravic, tudi na Evropskem sodišču za človekove pravice (ESČP). Velika verjetnost je, da bo tam ugotovljena odgovornost naše države za kršitev človekovih pravic in temeljnih svoboščin in posledično bo Slovenija tako moralno kot materialno odgovarjala za povzročeno škodo slovenskim posojilojemalcem. Ker je število prizadetih posojilojemalcev veliko, bo na mestu pilotna sodba Evropskega sodišča za človekove pravice, vsi ostali primeri pa bodo potencialno presojani po istem precedensu, kar pomeni, da bo breme nepoštenega ravnanja bank namesto na banke ponovno preloženo na ramena davkoplačevalcev. Zato je tako s stališča nujnosti reševanja problema državljanov, kot s stališča preprečevanja nove izgube ugleda Republike Slovenije in dodatnega bremena za davkoplačevalce, nujno sprejetje zakonske rešitve.
I. Osnovne priloge k predlogu Zakona:
- Pravno mnenje o sankcioniranju pravic kreditojemalcev, Inštitut za ustavno pravo, 14.05.2021
- Pravno mnenje o kršitvah ustavnih in konvencijskih pravic najemnikov kreditov, nominiranih v švicarskih frankih
- Pravno mnenje o zastaranju zahtevkov, povezanih s krediti v švicarskih frankih
- Pravno mnenje v zvezi z vprašanjem arbitrarne razlage 23. člena ZVPot
- Legal Memorandum on violations of constitutional and convention rights of Slovenian borrowers of mortages denominated in swiss francs
- Publikacija “CHF krediti v Sloveniji: neprimerni in nepotrebni”
II. Banke – oglasni materiali:
- NLB letak stanovanjski kredit 2008
- NKBM letak za kredit v CHF 2005
- HYPO – Addiko letak CHF 2006
- Bank Austria – Unicredit letak CHF 2004
- HYPO – Addiko, spletna stran, ponudba 2006 – 2007
- Bank Austria – Unicredit, spletna stran, ponudba 2006 – 2007
- NKBM, spletna stran, ponudba 2006 – 2007
- Volksbank – Sberbank, spletna stran – ponudba 2006 – 2007
- BKS, spletna stran – ponudba 2007
- Banka Slovenije in Združenje bank Slovenije, Zgibanka Informacije o tveganjih najemanja kreditov v tuji valuti, September 2008
- NKBM oglas, “Končno kredit, ki ga razumete”, 2019
III. Druge institucije (poročila, mnenja, napovedi, navodila, izjave):
- Banka Slovenije; Dopis vsem bankam, Julij 2006
- Banka Slovenije; Dopis vsem bankam, December 2007
- Banka Slovenije; Strokovni članki, Tveganost posojil v švicarskih frankih, Maj 2007
- IMF Poročilo 05/249, 29. 07. 2005; Poročilo za Avstrijo o nenadnem povečanju posojil v tujih valutah avstrijskim potrošnikom – v angleškem jeziku
- IMF Ocena Izvršnega odbora IMF – Negativna tveganja stanovanjskih posojil v tuji valuti za države Vzhodne Evrope, Junij 2007
- Bank Austria – Unicredit; Letno poročilo 2006, Stran 24; Izjava banke o zavedanju tveganosti položaja CHF kreditojemalcev brez ustreznih zavarovanj
- Priporočilo Evropskega odbora za sistemska tveganja, 2011
- Dopis Evropske potrošniške organizacije BEUC Državnemu svetu RS, BEUC-L-2019-047/MGO/cst, Februar 2019, v angleškem jeziku
- Zveza potrošnikov Slovenije, Izjava za javnost “Zaskrbljujoče nerazumevanje vloge varstva potrošnikov v tržnem gospodarstvu”, 27. 11. 2018
- Zveza potrošnikov Slovenije, Stališče ZPS glede problematike kreditov v švicarskih frankih, 23. 1. 2019
- Zveza potrošnikov Slovenije, Argumenti za sprejem zakona – Z zakonom naj se zagotovi pravična rešitev problema švicarskih kreditov, 28. 2. 2019
IV. Drugi dokazi:
- Zapisnik zaslišanja priče (bančne uslužbenke) v kazenskem postopku zoper BNP PARIBAS PERSONAL FINANCE, zaradi zavajajoče poslovne prakse, ki se preganjajo po Potrošniškem zakoniku, September 2015 – overjen prevod
- Pisna izjava uslužbenke kreditnega oddelka Adikko banke (prej Hypo Alpe Adria banke) iz Bosne in Hercegovine, November 2017 – overjen prevod
- Letak Združenja Frank – september 2018
- Brošura Združenja Frank “Vsa zavajanja ZBS in njihovih plačanih mnenj v primeru CHF”, 2018
- Odgovori Združenja Frank na povzetek argumentov Združenja bank Slovenije proti sprejemu zakona o konverziji CHF kreditov, april 2019
- Prepis zvočnega posnetka predavanja dr. Andreja Miksića, Mednarodni posvet Državni svet RS in Združenje Frank, 4. 3. 2019
- Strokovno gradivo Združenja Frank “Za ozaveščenega in aktivnega potrošnika!”
- Svarila predsednika Švicarske narodne banke v zvezi s posojili
V. Direktiva Sveta 93/13/EGS, Sodbe in odločitve SEU in ESČP:
- Direktiva Sveta 93/13/EGS
- Smernice Sveta 93/13/EGS za razlago in uporabo Direktive Sveta 93/13/EGS, 22. 7. 2019
- Sodba sodišča Evropske Unije v zadevi C-260/18, Dziubak
- Sodba sodišča Evropske Unije v zadevi C-70/17 Santosa
- Sodba sodišča Evropske Unije v zadevi C-407/18 Kuhar (SLO)
- Sodba sodišča Evropske Unije v zadevi C-186/16, Ruxandra Paula Andriciuc in drugi / Banca Românească SA
- Sodba sodišča Evropske Unije v zadevi C-186/16 – Sporočilo za medije št. 103/17
- Sodba sodišča Evropske Unije v zadevi C-26/13, Árpád Kásler, Hajnalka Káslerné Rábai / OTP Jelzálogbank Zrt
- Sodba sodišča Evropske Unije v zadevi C-26/13 – Sporočilo za medije št. 66/14
- Sklep o predhodni odločbi sodišča Evropske Unije v zadevi C-119/17, Liviu Petru Lupean, Oana Andreea Lupean / SC OTP BAAK Nyrt
- Sklep o predhodni odločbi sodišča Evropske Unije v zadevi C-126/17, ERSTE Bank Hungary Zrt / Orsolya Czakó
- Sodba sodišča Evropske Unije v zadevi C-284/16, Dvostranski sporazum o naložbah (arbitraža), Slowakische Republik / Achmea BV
- Sodba sodišča Evropske Unije v zadevi C-284/16 – Sporočilo za medije št. 26/18
- Sodba sodišča Evropske Unije v zadevi C-51/17, OTP Bank Nyrt., OTP Faktoring Követeléskezelő Zrt. / Teréz Ilyés, Emil Kiss
- Sodba sodišča Evropske Unije v zadevi C-118/17, Zsuzsanna Dunai / ERSTE Bank Hungary Zrt
- Sodba Evropskega sodišča za človekove pravice v zadevi Merkantil Car Zrt. / Hungary, Application no. 22853/15
- Sodba Evropskega sodišča za človekove pravice v zadevi Merkantil Car Zrt. / Hungary, Application no. 22853/15, Sporočilo za medije
- Združenje Frank – Izjava za javnost “Afera CHF: ESČP postavlja zakon o konverziji ter pravičnost in državljane pred pohlep bank!” (Sodba Evropskega sodišča za človekove pravice v zadevi Merkantil Car Zrt / Hungary)
- Sodba Evropskega sodišča za človekove pravice v zadevi CIB BANK ZRT. and CIB LÍZING ZRT / Hungary, Application no. 23255/15 and 25133/15
VI. Sodbe slovenskih sodišč:
- VIŠJE SODIŠČE MARIBOR I Cp 27/2020
- VIŠJE SODIŠČE LJUBLJANA II Cp 2384/2019
- VIŠJE SODIŠČE LJUBLJANA I Cp 251/2020
- VIŠJE SODIŠČE MARIBOR I Ip 877/2020
- VIŠJE SODIŠČE MARIBOR I Ip 585/2020
- VRHOVNO SODIŠČE II Ips 14/2020
- Sklep Vrhovnega sodišča Republike Slovenije, VSRS II Ips 137/2018
- Sklep Vrhovnega sodišča Republike Slovenije, VSRS II Ips 201/2017
- Sklep Vrhovnega sodišča Republike Slovenije, VSRS II Ips 176/2017
- Sklep Vrhovnega sodišča Republike Slovenije, VSRS II Ips 141/2017
- Sklep Višjega sodišča v Mariboru, VSM Sklep I Ip 289/2017
- Sklep Višjega sodišča v Ljubljani – VSL Sklep I Cp 517/2017
- Sodba Višjega sodišča v Ljubljani – VSL I Cp 1218/2017
- Sklep Višjega sodišča v Ljubljani, VSL II Cp 2112/2017
- Sklep Višjega sodišča v Ljubljani, VSL II Cp 1592/2017
- Sklep Višjega sodišča v Ljubljani, VSL I Cp 2424/2017
- Sklep Višjega sodišča v Ljubljani, VSL I Cp 239/2018
- Sklep Višjega sodišča v Ljubljani, VSL II Cp 1504/2017
- Sklep Višjega sodišča v Ljubljani, VSL II Cp 2675/2017
- Sklep Višjega sodišča v Ljubljani, VSL II Cp 2738/2017
- Sklep Višjega sodišča v Ljubljani, VSL II Cp 2780/2017
- Sklep Višjega sodišča v Mariboru, VSM I Ip 376/2018 (vprašanje SEU o ustavitvi nedopustnega pogoja v neposredni izvršbi)
- Sklep Višjega sodišča v Mariboru, VSM I Ip 561/2018- SEU (Postopek se prekine do odločitve Sodišča Evropske Unije v zadevi C-407/18)
- Sklep Višjega sodišča v Mariboru, VSM I Ip 138/2018 (vprašanje SEU)
- Sklep Višjega sodišča v Ljubljani, VSL II Cp 180/2018
- Sklep Višjega sodišča v Ljubljani, VSL I Cp 188/2018
- Sklep Višjega sodišča v Ljubljani, VSL II Cp 789/2018